Bár rengeteg típus van a piacon eltérő specifikációkkal a kérdésfelvetésre a válasz ennek ellenére a napnál is világosabb, Meta Quest 3-at vegyél!

Mielőtt részleteiben is írnék a témáról, egy pár gondolat arról, mit keres a VR egy filmes, fotós témákra specializálódott oldalon.
1. Mi készítettük Magyarország első 360 fokos, virtuális valóság headsetben is megtekinthető, videóklipjét még 2015 nyarán.
2. A VR egyik jelentős felhasználási területét adják a filmes, fotós tartalmak.
3. Mindig érdekelt ez a technológia és folyamatosan nyomon követtem a fejlődését, így nem véletlen, hogy pont a Meta Quest 3 volt az első headset, amit megvásároltam.
A Meta Quest 3 az első olyan VR headset, ami valóban kész termék és az elődeivel ellentétben nem a VR fejlődésének egy aktuális állapotát tükrözi számos hiányossággal. Ez azt jelenti, hogy rendelkezik minden olyan tulajdonsággal, amit elvárunk (legalábbis én biztosan) egy virtuális valóság készüléktől. Ezek pedig a következő szempontok:
– Standalone VR, tehát vezeték nélkül is használható.
– Pancake lencsével szerelt, így zavaró optikai hibák nélkül élvezhető a látvány.
– Rendelkezik színes passthrough kamerával, amivel a kevert valóság (MR) tartalmakat is ki lehet próbálni és megkönnyíti a headset használhatóságát.
– 3.5mm Jack csatlakozóval felszerelt, így lehet fejhallgatóval is használni.
– Kettő különálló kijelzővel szerelt, amik együttesen tudják a 4K vagy attól nagyobb felbontást.
– A pixelsűrűsége minimum 25PPD, tehát kellően éles képet jelenít meg.
– A kijelző tudja minimum a 90Hz-es képfrissítési gyakoriságot.
– A látószög (FOV) 100° fölötti.
– CPU, GPU, RAM vonalon tudja az aktuális elvárásokat.
– Ára a fenti specifikációkkal sem több, mint 300 000 Ft.
Milyen alternatívák vannak és miért ne azokat válaszd?
A házon belüli konkurens a Quest 3S hiába olcsóbb és újabb, mint a nagytesó Quest 3 sajnos egy nagyon gyenge minőségű headset lett. Nem is részletezem, annyival gyengébb minden területen a 3S. Ki kell fizetni a többlet árat a Quest 3-ra és pont.

A Pico az egyetlen kihívója lehetett volna a a Quest 3-nak, de a Pico 4 a fenti kritériumok több pontjának sem felelt meg, az aktuális Pico 4 Ultra modelljük pedig még mindig elmarad a Quest 3 képességeitől. Ráadásul hiába 1 évvel a Quest 3 után jelent meg, az elődmodelljéhez hasonlóan, továbbra sem tudja a fenti lista pontjait maradéktalanul teljesíteni, kezdve azzal, hogy ez sem kapott 3.5mm Jack csatlakozót!

Ha valaki kizárólag PCVR szimulátorozáshoz keres headset-et, akkor a Pimax kínálata jelenleg a legerősebb. A 2025 év elején megjelent Pimax Crystal Super kijelzője valóban minden igényt kielégítő, de 700 000 Ft! És ennyi pénzért ez nem egy standalone headset, hanem egy kizárólag csúcskategóriás PC-vel együtt működő VR kijelző. A 2024 májusában megjelent Pimax Crystal Light a 350 000 forintos árcédulájával már érdekesebb, de a Quest 3-al nem tud versenybe szállni egy olyan eszköz, aminek lényegében egyetlen felhasználási területre optimalizált, a szimulátorozásra.

A HTC jelenleg aktuális modellje a 2024 végén megjelent HTC Vive Focus Vision, ami a 2019-es HTC Vive Focus 3 újrakiadása színes passthrough kamerával, szem követéssel és 4GB-al több RAM-al. Ami külön pozitívum, hogy az ára is olcsóbb lett a 2019-es, ráncfelvarrás előtti modellhez képet. Az árából viszont még így is kijön kettő darab Quest 3, ami ráadásul a Focus Vision-el szemben Pancake lencsés, jelentősen könnyebb, újabb hardver komponensekkel szerelt és a kontrollerei is modernebbek.

Mi jön ezután, avagy megéri várni a VR headset vásárlással?
Jelenleg tehát nincs vetélytársa a Quest 3-nak, de ez nem jelenti azt, hogy nem is lesz jobb alternatíva a közeljövőben. Érdemes a kivárásra játszani vagy ez a várakozás hosszúra nyúlhat?
A Pico gyakorlatilag kiesett, amilyen híreket hallani a Pico 5 valószínűleg már sosem készül el, de amúgy is egy lépéssel mindig le vannak maradva a Meta-tól, ugyanígy a HTC is csak az ő termékeik emellett még jelentősen drágábbak is. A Pimax egy szűk PCVR szimulátor kedvelő réteget szolgál csak ki és semmi jelét nem mutatják annak, hogy a közeljövőben előállnának egy Quest 3 konkurenssel. Helyette jelenleg az Apple Vision Pro-val konkuráló terméküket fejlesztik.
A valódi kérdés a jövő kapcsán tehát az, hogy mit tud majd a Meta Quest 4?
Szerintem semmi olyat, amiért a várhatóan 2026. októberi megjelenésére 1,5 évet megéri várni, ha neked most van kedved, lehetőséged és időd, hogy megtapasztald a VR nyújtotta élményeket.
Mit kellene egyáltalán tudnia a Quest 4-nek, hogy lecserélje egy Quest 3 tulajdonos a headset-ét?
– Mindenek előtt a 3.5mm Jack csatlakozót meg kell, hogy tartsák és el kell kerülniük azt az utóbbi években divatos trendet, hogy kizárólag Bluetooth csatlakozási lehetőséget kínál egy eszköz.
– A passthrough terén jelentős fejlődéseket kellene felmutatnia, mert a virtuális valóság (VR) csak egy köztes állomás az igazi cél a kevert valóság (MR).
– 120° fölötti látószöggel (FOV) és 35 fölötti pixelsűrűséggel (PPD) kellene rendelkeznie, hogy ne csak papíron legyen változás, de valóban szemmel látható is legyen a minőségbeli előrelépés.
– Hardveresen nyilván mindenben frissítés szükséges CPU, GPU, RAM, Wi-Fi, Bluetooth és legfőképpen az akkumulátor terén.
Ez a négy pont, ami ha nem teljesül, akkor nem indokolt a váltás. Persze a Pancake lencsék helyett Aspheric lencsék használata és a LED kijelző helyett micro-OLED kijelző igazán üdvözítő változások lennének, de ezek az árat is annyival megemelnék, amit már nem szívesen fizetnénk meg a jobb képminőségért, így a kedvezőbb árért cserébe ezek nélkül simán lehet létezni.
A szem és arc követést ideje lenne implementálni egy következő modellbe a közösségi felhasználás elterjedése miatt, de ezeknek a hiánya szintén nem járna csalódással.
A legnyilvánvalóbb fejlesztés a felbontás emelése lenne, csak hova? Ahhoz előbb olyan minőségű standalone tartalmak kellenének, amik indokolják a 4K-tól nagyobb felbontást, valamint PCVR módban egy olyan bőven 1 millió forint összérték feletti PC konfiguráció, a potenciális vásárló otthonában, ami elbír a 6K vagy 8K által megkövetelt gépigénnyel. A jelenlegi 4K jelenti az aranyközéputat, mert képminőségben pláne egy magas PPD értékkel már tökéletes látványt nyújt, de mellette nagyobb FPS szám is elérhető, amivel ki lehet használni a 90 vagy akár 120Hz-es képfrissítést.
Kell neked 2025-ben VR headset?
Most jönne az a rész, ahol felsorolom a használat során megtapasztalt pozitívumokat és negatívumokat, hogy ezek alapján meg tudd hozni a saját döntésedet, viszont ha így tennék, akkor másokhoz hasonlóan én sem érteném és én sem kezelném helyén a VR/MR technológiát.
A VR/MR hétköznapi felhasználás mellett nem más, mint egy újabb szórakoztató elektronikai eszköz, ami a játékon és a filmnézésen túl egyéb területeken is használható. A konklúzió tehát, hogy egy VR/MR headset 2025-ben pont olyan elektronikai készülék, mint amilyen egy okos TV, számítógép, játékkonzol vagy éppen egy mobiltelefon, vagyis ha valaki nem rendelkezik vele, akkor kimarad mindabból, amit az adott készülék nyújtani tud számára.
Ha felmerült benned bármi kérdés a VR témájában vagy érdekel egy VR élmény csomag, aminek a keretében megtapasztalhatod mindazt, amit 2025-ben a VR tud nyújtani, akkor keress minket az elérhetőségeink egyikén.